رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان گفت: دولت اگر دولت تعاملی باشد با استفاده از کارشناسان ضرورت افزایش قیمت بنزنین را برای مردم توضیح می‌دهد و مردم به‌راحتی می‌آیند و می پذیرند و کمک می‌کنند.

عبدالعلی زاده

به گزارش همشهری آنلاین، علی عبدالعلی‌زاده رئیس ستاد انتخابات کشور در نشست خبری که شامگاه امروز در خبرگزاری ایرنا برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: انتخابات مرحله اول به لطف همه ارکان مرتبط با برگزاری و هر ۴ نامزدی که به آخر خط رسیدند به نحو مطلوب برگزار شد، همان‌طور که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول و سعید جلیلی با کسب رتبه دوم به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

وی افزود: در این هفته تا مرحله دوم انتخابات، مدت تبلیغات پیش‌رو فرصتی است که دو نامزد نهایی دیدگاه‌های خود را در مورد آینده کشور با مردم مطرح کنند؛ طبعیت رقابت این است که هر دو نامزد علاوه بر معرفی دیدگاه‌های خود، دیدگاه طرف مقابل را نیز نقد کنند، باید به فال نیک بگیریم زیرا می‌تواند به شناخت مردم کمک بیشتری کند که رئیس جمهور اصلح مشخص شود.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه بین مرحله اول و دوم انتخابات فرق است؛ گفت: در مرحله دوم دیگر تعداد متکثری از نامزدها وجود ندارند، فقط دو نفر هستند؛یا سفید است یا سیاه، یا این یا آن، یا پزشکیان یا جلیلی. البته این «یا» ها باید از شخص بیرون بیاید و به اندیشه‌ها و افکار برود، ما در انتخابات به زیبایی شخص رأی نمی‌دهیم، به زیبایی اندیشه‌ها و برنامه‌ها رأی می دهیم.

رئیس ستاد پزشکیان تصریح کرد: نخستین وظیفه رئیس جمهور ارائه برنامه توسعه برای کشور است. از ۷۰ سال پیش ما شاهد ۱۲ برنامه بوده‌ایم، دو برنامه ۷ ساله و چند برنامه ۵ ساله؛ اما این برنامه‌ها در واقع مجموعه طرح‌های عمرانی ۵ ساله دولت بودند که در آنها هیچ هدف‌گذاری برای بخش خصوصی وجود ندارد؛ برای طرح‌های عمرانی بودجه تعریف می‌کنند اسمش را برنامه توسعه می گذارند، اما برنامه توسعه فرق می‌کند و نقش رئیس‌جمهور این است که گفتمان و چشم‌انداز برنامه توسعه را تبیین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دولت اصلاحات چون این ضرورت احساس نیاز می‌شد؛ برنامه چشم انداز ۲۰ ساله تعریف شد. برنامه توسعه هدف‌های فراتر از بودجه‌های سالیانه دولت است که کل کشور باید به سمت آن هدف گیری کند. اما بعد از دولت اصلاحات دولتی آمد که رئیس آن به توسعه فکر نمی‌کرد و آن برنامه را بست و کنار گذاشت، و توسعه‌ای اتفاق نیفتاد و در هیچ موردی به توسعه‌ای که آنجا ذکر شده بود نرسیدیم.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه در انتخاب رئیس جمهور ملت آینده خود را انتخاب می‌کنند، نه شخصیت رئیس جمهور را که کت می پوشد یا کاپشن، اضافه کرد: گفتمانی که اکنون بین دو رقیب مطرح است گفتمان شفافی است که در طول دوران تبلیغات و مناظره معرفی شده است؛ یکی ادامه وضع موجود و طرفدار وضع موجود است، مخالف FATF و موافق خشونت. پزشکیان نامزد برداشتن تحریم‌ها و پایان دادن به دلال بازی در رابطه با تحریم، طرفدار رابطه عادلانه با کشورها بر مبنای برد-برد است، او به جای باتوم و درفش و کوبیدن بر سر جوانان در کف خیابان معتقد به تفاهم است.

وی گفت: نگویید رئیس جمهور اختیار ندارد، اتفاقا رئیس جمهور خیلی اختیار دارد ؛ نفر دوم در مدیریت و نفر اول در سیاست‌گذاری های اجتماعی و اقتصادی و برنامه های توسعه است.
عبدالعلی‌زاده بیان کرد: از زمانی که دانشجو بودم در رشته پزشکی و فنی در یک دانشگاه بودیم، در مجلس دوم من نماینده بودم به تفکیک دانشگاه‌های علوم پزشکی و اقدام آنها با وزارت بهداشت رای دادیم، کار خیلی خوبی هم بود تا آن زمان با مسعود پزشکیان در فعالیت‌های پزشکی زیاد کار می‌کردیم و ارتباط داشتیم. من هم همزمان با او فعالیت سیاسی می‌کردیم و با دانشجویان هم کار می‌کردیم.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دوره ریاست ۵ ساله پزشکیان موفق بود و به همت او درخشید؛ او نشان داد که چگونه می‌تواند با مردم کار کند و بدون بودجه دولتی به کمک روستاییان رفت و تمام خانه‌های بهداشت و مدارس روستایی منطقه را ساخت، در ۵ سال از رتبه بسیار پایین به رتبه اول کشوری رسیدیم.

وی تصریح کرد: به همین دلیل فرهادی ، مسعود پزشکیان را در اول دولت اصلاحات از دانشگاه به عنوان معاون خودش منصوب کرد و بعد از ۴ سال هم وزیر بهداشت و درمان شد و انصافاً در ۴ سال دوم دولت اصلاحات که او عهده‌دار بخش بهداشت و درمان بود طرح‌های بسیار خوبی را در جهت آسان و ارزان ساختن درمان در کشور شروع کرد.

عبدالعلی‌زاده گفت: این طرح‌ها به زمان بیشتری نیاز داشت و البته در طول ۴ سال، شروع طرح‌ها خوب بود اما ادامه آن با تغییر دولت و دولت بعدی آمد همان طور که بقیه جاها هم کارهای خوب را هوا کردن اینجا را هم تعطیل کردند؛ همان طور که در وزارت مسکن ما کلی کار کارشناسی انجام داده بودیم تجارب جهانی را جمع بندی کرده بودیم به طرح‌های مسکن استیجاری، اجاره فروش متری، اجاره به شرط تملیک رسیده بودیم همه را بستند و کنار گذاشتم و بی‌برنامگی ایجاد شد.

وی افزود: آنجا همه کار بر عهده بخش خصوصی و انبوه‌سازان بود، دولت انبوه‌سازان را حذف کرد و خودش مسکن ساخت و گفت من چند میلیون مسکن می‌سازم و انبوه‌سازان را پیمانکار خود کرد و چون پول نداشت همه طرح‌هایش نیمه تمام ماند و سال‌های سال طول کشید و به جایی هم نرسید مانند همین را در بهداشت هم اجرا کردند که متاسفانه این گونه شد.

عبدالعلی‌زاده گفت: مردم باید بدانند که در انتخاب یک یا دو به ترتیب الفبا یک پزشکیان است، به ترتیب امتیاز از مرحله اول هم یک پزشکیان است و دوم آقای جلیلی است. حالا بین یک یا دو چقدر توان اجرایی را انتخاب می‌کنند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان تصریح کرد: آیا کسی که امتحان اجرا را داده، مانند پزشکیان پله پله آمده تا وزارت و حالا می‌خواهد رئیس جمهور بشود بهتر است یا کسی که تا الان رزومه و اجرایی او هیچ است، فقط در شوراها نشستن و بنای ناسازگاری داشتن و مخالفت کردن خوب است؛ بگویند شما که این همه در شورا بودند چه چیزهایی را تصویب کرده‌اید.

عبدالعلی زاده بیان کرد: دیدگاه‌های نامزدهای ریاست جمهوری خیلی مهم است. یک طرفدار جهانی و با جهان زیستن و یک طرف در تحریم و در انزوا ماندن و روز به روز وضع بدتر شدن است. ما نمی‌توانیم حس فردی که مریض نشده یا مریض سختی نشده و به کوچه پس کوچه‌های ناصر خسرو نرفته تا دنبال دارو بگردد را درک کنیم، اما وقتی کسی گرفتار می‌شود تازه می‌فهمد چه جنایتی دارد اتفاق می‌افتد.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان اظهار کرد: یک داروی تاریخ مصرف گذشته را به چند برابر قیمت به آدم می‌فروشند که در اوج بی‌پناهی می‌گوید از هیچ بهتر است بگیرم برای مریض خود ببرم . چقدر هزینه درمان سنگین شده است کافی است در یک خانواده یک بیمار سرطانی وجود داشته باشد آن خانواده علاوه بر نابود شدن روان و آرامش، هست و نیست خود را از هم دست می‌دهد و آخر سر هم مریض بیچاره به دلیل عدم کفایت دارو و کمبود دارو می‌میرد لذا مردم باید بدانند چه کسی را انتخاب می‌کنند.

عبدالعلی‌زاده گفت: این وظیفه رسانه‌ها است که به مردم بگویند چرا انتخاب می‌کنید. یکی آمده به عنوان یک پزشک و متخصص اجرایی در بخش درمان، یک جراح ممتاز کشور و می‌خواهد برای مردم رفاه ایجاد کند. آن یکی در مقابلش، می‌گفتند ما در منزلتان گوشت و میوه می‌دهیم؛ این تبلیغات شرم‌آور است فریب تا کجا؟ لازم نیست گوشت میوه را دم در خانه ما بیاورید قیمت منصفانه بگذارید خودمان می‌آییم و می‌خریم.

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: آیا دولت می‌خواهد جای مغازه‌های سر کوچه را هم بگیرد چون نمی‌تواند دلال‌ها را کنترل کند؟ مدیری که نمی‌تواند دلال‌ها را کنترل کند چگونه می‌خواهد مملکت را کنترل کند. این چه وعده‌ای است که به مردم می‌دهید؟ این چه توهینی نیست به مردم می‌کنید؟ کمونیست‌ها همین کار را انجام نداده‌اند واقعا نه شرقی نه غربی می‌کنند؟ چنین تبلیغات‌هایی خیلی زشت و بد است با پررویی کار را به جایی رسانده‌اند که انقلاب را هم مصادره می‌کنند، لفظ انقلاب، جبهه انقلاب، انقلابی‌ ما هستیم، کجا بودید شما زمان انقلاب، انقلابی آقای پزشکیان است که برادر ایشان در همان روزهای اول انقلاب شهید شد و خودش به جبهه رفت هم در جبهه جنگید و هم در جبهه سازمان دهی بهداشت و درمان رزمنده‌ها را بر عهده‌دار داشت.

عبدالعلی زاده افزود: کجا به اینها اجازه داده که نام خودش را جبهه انقلاب باید بگذارند، اسم خودتان را بگذارید جبهه اصولگرا یا اصلاح‌طلب، اما انقلاب برای همه ما است، منتها اینها می‌خواهند با پررویی همه جا را مصادره کنند. مردم باید آگاهانه بگویند که به کدام نگاه و کدام تصور و کدام جهان بینی رای می‌دهند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان بیان کرد: در انتخابات فقط انتخاب یک شخص مطرح نیست، بلکه انتخاب جهان‌بینی‌ها، آن نگاه و آن تصور و آن تفکر در ارتباط با آینده کشور است. اگر ما حزب داشتیم احزاب فعال بودند و نامزدها از طریق حزب معرفی و انتخاب می‌شدند و حزب پشتوانه آنها بود، آن زمان می‌گفتیم این حزب که نامزدش این شخص است برنامه‌اش چیسن؟ آن زمان به برنامه رای می‌دادیم و آنگونه خیلی بهتر بود؛ الان اینگونه نیست هر نامزدی به تنهایی به میدان می‌آید و بعد جبهه‌ها و حزب‌ها از او حمایت می‌کنند برنامه ندارد و اما جهان بینی و تفکر او هست اما نه آنچه که او می‌گوید.

پول پاشی‌ها را افشا کنید

عبدالعلی‌زاده در ادامه به موضوع هزینه کردن نامزدها در انتخابات اشاره کرد و گفت: برای من ناراحت کننده است که بگویند پول خرج کردن نامزدها در کسب رای می تواند تاثیر داشته باشد. در حالی که ما در بین رقبا کمترین هزینه را داشتیم. اما متاسفانه این پول پاشی‌ها وجود دارد و باید شما خبرنگاران این مسائل را افشا کنید.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان ادامه داد: در بسیاری از کشورها وقتی نامزدها انتخاب می‌شوند، رئیس جمهور بر اثر آزادی مطبوعات و آزادی خبرنگاران به دلیل پول‌هایی که در تبلیغات ریاست جمهوری هزینه کرده است، مجبور به استعفا می‌شود، نمونه بزرگ آن در تاریخ، خلع نیکسون رئیس جمهورآمریکا در واترگیت است.

وی اضافه کرد: خبرنگاران شجاع در پرتو قانون و آزادی مطبوعات و در پرتو حمایت قوه قضاییه از آزادی مطبوعات، کاری کردند تا نیکسون مجبور به استعفا شود. درحالی که نیکسون زمانی که به قدرت رسید بالاترین رای را در تاریخ انتخابات آمریکا داشت و محبوب‌ترین رئیس جمهور آمریکا بود؛ اما چند خبرنگاران شجاع موفق شدند وی را پس از یک سال از کاخ ریاست جمهوری خارج کنند؛ به عبارتی پزشکیان می‌گوید من از آزادی مطبوعات و آزادی خبرنگاران دفاع می‌کنم که وظیفه خبرنگار کشف جرم است.

عبدالعلی‌زاده با بیان اینکه با شفاف‌سازی و حمایت از خبرنگار باید بتوانیم با فساد مبارزه کنیم، تاکید کرد: دنیا این موضوع را پذیرفته است و اگر در کشور فساد زیاد است به این دلیل که آزادی رسانه و آزادی مطبوعات و آزادی خبرنگار وجود ندارد.

«مهندسی انتخابات» شایعه است | احتمال مشارکت ۶۰ درصدی در مرحله دوم

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه مبنی بر اینکه با توجه به عدم مشارکت ۶۰ درصد از واجدین شرایط در انتخابات، و اینکه طبیعتا هدف دور دوم باید جذب این آراء باشد برنامه پزشکیان برای جذب این ۶۰ درصد که هنوز قانع نشده‌اند چیست و چرا این ۶۰ درصد در طول تبلیغات و مناظرات قانع نشدند، گفت: یکی از دلایل اینکه در مرحله اول یخ آراء خاکستری باز نشد این بود که بخشی از مردم نگران بودند.

وی افزود: درست یا غلط در چند سال اخیر در جامعه واژه‌ای با عنوان «مهندسی انتخابات» جا افتاده که واژه خطرناکی است، اینکه ما می‌نویسیم «حسن»، می‌خوانند «وحید» شایعه است؛ من آنرا تأیید نمی‌کنم؛ ولی رسانه‌های خارجی به آن دامن می‌زنند؛ مردم تصور می‌کردند پزشکیان را برای بازار گرمی آورده‌اند که مردم در انتخابات شرکت کنند، بعد هم بگویند او رأی نیاورد!

رئیس ستاد پزشکیان با تشکر از انتخابات به نحو اصولی و صحیح توسط برگزارکنندگان گفت: پزشکیان رأی اول را آورد و نشان داد موضوع مهندسی انتخابات شایعه است، ما امیدواریم در این ۴ روز صدای خودمان را به گوش آن ۶۰ درصد برسانیم و آنها را برای حضور در دور دوم متقاعد کنیم.

وی گفت: در هیچ کشوری ۱۰۰ درصد واجدین شرایط مشارکت نمی‌کنند. در حالت دست بالا مشارکت ۷۰- ۸۰ درصد بوده‌است، اما ما به هر حال در دوره‌های قبل مشارکت بالای ۶۵ درصد داشتیم و انتخابات و مشارکت ما در خاومیانه معروف بود. در مرحله دوم وظیفه داریم افرادی را که آمده‌اند حفظ کنیم و به آن اضافه کنیم. احتمال می دهیم مشارکت در مرحله دوم از ۶۰ درصد عبور کند.

حل مشکلات داخلی به بهانه تحریم به تأخیر نمی‌افتد

عبدالعلی‌زاده هم‌چنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه دولت احتمالی پزشکیان برای امیدآفرینی در جامعه منهای سیاست خارجی، اظهار داشت: پزشکیان حل مشکلات داخلی کشور را به بهانه تحریم به تأخیر نخواهد انداخت، و اگر مذاکرات شروع شود برنامه‌ریزی برای رونق اقتصاد داخلی شروع خواهد شد. هرچند اگر تحریم نباشد شدت تحولات بیشتر خواهد شد، ولی اگر مذاکرات رفع تحریم طول بکشد باز هم مردم احساس خواهند کرد که در کشور شغل ایجاد می‌شود و اقتصاد به حرکت در می‌آید.

رئیس ستاد پزشکیان خاطرنشان کرد: در کشاورزی گلخانه‌ای نیاز به هیچ کشوری نداریم، ایران در بخش کشاورزی گلخانه‌ای وضع خوبی دارد؛ افراد زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش آنجا کار می‌کنند و هم اشتغال زیادی ایجاد می‌کند، هم می‌تواند به صادرات کمک کند.

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌های آینده پزشکیان بیان داشت: انتخابات فرصتی برای گفت‌و گو با مردم است ما سعی می کنیم به هر شکل ممکن آگاهی مردم را بالا ببریم و این کار ارزشمندی است به عنوان مثال در این جلسه به جای نام‌ها به تفکرات و جهان‌بینی بپردازیم و بگذاریم مردم انتخاب کنند.

عبدالعلی زاده در پاسخ به سوالی از پایگاه خبری صدای چراغ روشن در مورد بیانیه قالیباف که گفته است «نگذاریم اصلاحات به قدرت برگردد» تصریح کرد: من برداشت خودم را می گویم البته باید از قالیباف سوال کرد که منظورش چیست؟ زاکانی (نامزد انتخابات) هم به پزشکیان گفت «من می مانم و نمی گذارم که شما رئیس جمهور شوید؟» البته آقای روحانی هم جوابش را داد؛ واقعیت این است این شیوه مدیریت کشور نیست؛ نمی گذارید! وقتی مردم انتخاب می کنند شما چکاره هستید؟

وی افزود: وقتی ۶۱ میلیون افراد واجد شرایط رای دادن در کشور وجود دارد، نمی گذارم گردن کلفتی و توهین به مردم است. کسی که در فرایند قانونی از فیلتر شورای نگهبان عبور کرده و با شایستگی‌ها به این درجه رسیده شما می‌گویید نمی گذارم رئیس جمهور شود بعد می‌گوید من ولایتی و قانون‌مدار هستم در حالی که رهبر انقلاب بر قانون تاکید دارد، این حرف قانونی نیست.

برخی با وعده برگرداندن برجام می‌خواهند رای بگیرند

عبدالعلی زاده اضافه کرد: جرم اصلاحات چیست؟ اصلاحات با افتخار از دولت خاتمی شروع شده و هشت سال دولت خاتمی از نظر شاخص‌های اقتصادی و سیاسی بهترین دولت بعد از انقلاب در کشور بوده است؛ این افراد می‌ترسند که اصلاح طلبان سر کار بیایند و کارآمدی را به نمایش بگذارند.

رئیس ستاد پزشکیان افزود: دولت روحانی از اصلاحات کمک گرفت برجام را تهیه کرد اما ترامپ آمد و برخی افراد در داخل هم بسیج شدند و بر جام را به چاه انداختند الان همین افراد با وعده برگرداندن برجام می خواهند از مردم رای بگیرند.

وی افزود: چرا وعده بازگشت برجام را می دهید دولت روحانی برجام را آبرومندانه تهیه کرده که بُرد-بُرد بود، باید خبرنگار شجاعی خطاب به زاکانی و قالیباف تیتر کند که اصلا شما کی هستید که نمی‌گذارید فرایند قانونی انتخابات در کشور اجرایی شود.

با نامردی برجام را به چاه انداختند

عبدالعلی‌زاده بیان داشت: بگویید جرم دولت روحانی و خاتمی چیست؟ با نامردی برجام که درهای جهانی را به روی ایران باز می کرد به چاه انداختند؛ دولت رئیسی در سه سال اخیر چقدر گرانی به بار آورد؛ این ادامه همان برجامی است که به چاه انداخته شد؛ اینها نمی توانند برجام را برگردانند و توانایی مذاکره با طرف های خارجی را ندارند و نمی توانند با فرزندان این سرزمین مذاکره کنند، آنها را کتک می زنند آن وقت می خواهند با آمریکا مذاکره کنند؟! نمی‌توانند مشکل کشور را حل کنند به چه حقی می‌خواهند منافع ملی کشور را لگد مال کنند تا در قدرت بمانند.

برای پست گرفتن نیامدیم

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه جبهه انقلاب تلاش می‌کند که پزشکیان را منتسب کند که دولت سوم روحانی است؛ و اینکه افراد کابینه پزشکیان چه کسانی هستند؛ گفت: اگر در شرایط عادی بودیم و می‌دانستیم که سال آینده قرار است کار دولت تمام می‌شود پزشکیان می‌توانست تیم اجرایی و تبلیغاتی خود را تعیین و حداقل افراد کلیدی را مشخص کند، اما به علت حادثه ای که رخ داد باید در۵۰ روز دولت تشکیل شود.

رئیس ستاد پزشکیان افزود: پزشکیان اصلا به این فکر نبود که فردی را برای معاون اولی انتخاب کند، وقتی وارد انتخابات شد از دوستان و نزدیکان دعوت کرد که به وی کمک کنند از من برای مقامی دعوت نکرد ما برای مقام نیامدیم ما هیچ کدام برای پست نیامدیم آمدیم تا انتخابات را برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: دیشب پیش ایشان بودیم و گفتم شما باید به فکر دولت باشید برآوردها نشان می‌دهد انتخابات وارد مرحله دوم می‌شود و برای اینکه غافلگیر نشوید رئیس دفترتان را مشخص کنید تا به محض اینکه رئیس جمهور شدید روابط شما را با دیگران تنظیم کند؛ ذهنش کاملا خالی است، اما به علت فرایند مجبور است تا پایان این هفته چند انتخاب داشته باشد پس از تنفیذ هم یک ماه فرصت دارد که اعضای کابینه را به مجلس معرفی کند همه کمک می‌کنیم که گزینش خوبی باشد.

عبدالعلی‌زاده اضافه کرد: پزشکیان چندین دوره نماینده مجلس بوده است وزیران و کارشناسان زیادی را خارج از دولت می شناسد، ذهنش پر از اسم‌های مختلف است و می‌تواند با کمک گرفتن، افراد شایسته را انتخاب کند روش‌هایی پیش خواهیم گرفت که این اتفاق بیافتد تا بتواند بعد از کسب رای از مردم و تنفیذ رهبری بتواند فهرستی از افراد شایسته را به مجلس تقدیم کند.
عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوالی در مورد موضوع تخلفات انتخاباتی گفت: دو مورد بود که من امضا کردم و به هیات نظارت فرستادم .۶ یا هشت صندوق دیر کار خود را شروع کردند و به جای ساعت ۸ تا ساعت ۹ فعالیت صندوق شروع نشد، چون صندوق‌ها در جای دور افتاده بود، دیر رسیدند، اما عمدا برای اینکه بدانند ما نظارت می‌کنیم و اطلاع داریم دو مورد را گزارش کردم و مورد دیگری که مسئولان شعبه در رای دادن مردم دخالت کردند و گفته بودند فلانی را بنویسد؛ البته اینها چیز قابل توجه‌ای نبود، اما من گفته بودم که هر اتفاق ولو کوچک را

باید ثبت کنیم در واقع می‌توان گفت تخلفی نبود یکی دو حر کت شُبهه آلود بود که ما این را به ستاد مرکزی منعکس کردیم و رفع شد.

از مناظره استقبال می کنیم

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در مورد مناظره نامزدها برای دور دوم گفت: ما به این موضوع مثبت نگاه می‌کنیم هر چقدر فرصت گفت وگو با مردم باشد خوب است، حتی اگر در این گفت و گو برخی تندی های پیش بیاید و برخی حرف های دور از شان بزنند چون این گفت‌وگوهاست که آگاهی مردم بالا می‌برد و آنها افراد را می‌شناسند، یکی عصبانی می‌شود و خودش را خالی می کند که در حالت عادی مواظب بود که این کلمه را نگوید و با این مناظره‌ها مردم پی به باطن افراد می برند که خیلی خوب است و ما از مناظره استقبال می‌کنیم.

عبدالعلی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای پزشکیان در مناظرات و میزگردهایی که داشتند مطرح کردند که من کارشناس نیستم و نکته بسیار مثبتی بود، اما اینکه ایشان کارشناس نیستند و اگر کارشناسان نظر بدهند که بنزین بشود ۵۰ هزار تومان آیا ایشان قبول می‌کنند و پشت این عمل خودشان می‌مانند یا مانند آبان ۹۸ صبح جمعه متوجه موضوع می‌شوند؟ گفت: سوال بسیار خوبی است آفرین. ما به دلیل اضافه شدن قیمت بنزین خیلی کشته دادیم به طوری که رهبری گفتند یکسری از اینها شهید هستند و پرونده‌های آنها هم در خوزستان است؛ دولتی که نمی‌تواند با مردم گفت‌وگو و تعامل کند و وزیر نفت، پنجشنبه ظهر می‌گوید بنزین گران نخواهد شد اما نیمه شب جمعه بنزین گران شد؛ آن هم به این دلیل که مردم به خیابان نریزند مشخص است که آنها فکر می‌کردند راهی جز برخورد خشن با مردم ندارند.

وی ادامه داد: دولت اگر دولت تعاملی باشد به همین کارشناسان که می‌گویند بنزین باید ۵۰ هزار تومان شود، به مدت سه شب هر شب یک موافق و یک مخالف به تلویزیون بیایند و بنشینند و درباره گران شدن حامل‌های انرژی صحبت کنند، مردم حرف‌ها را می‌شنوند که چرا گران شود بعد بگوید چگونه گران کنیم. حالا که مردم پذیرفتند و دیدند که چاره‌ای نیست و باید گران شود، بگویند دو مطلب باید در اینجا وجود داشته باشد نخست اینکه چگونه گران کنیم؟ آیا این ۵۰ هزار تومان یکباره گران شود یا اینکه طی یکسال یا دو سال گران کنیم؛ طبق این برنامه به اینجا برسانیم.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان تصریح کرد: موضوع بعد اینکه پول افزایش قیمت بنزین را کجا می‌خواهیم ببریم، این گران شدن چه فشاری به اقشار متوسط و ضعیف خواهد آورد و برنامه جبرانی ما چیست. اگر این‌ها را کنار هم ردیف کنیم مردم به‌راحتی می‌آیند و می پذیرند و کمک می‌کنند.

ماجرای طرح توسعه بازار قدیمی تبریز

عبدالعلی‌زاده خاطرنشان کرد: زمانی که من کم‌سن و سال بودم فاجعه بود که بگویند خانه کسی در مسیر خیابان واقع شده است شهرداری می‌خواهد خیابان بسازد و ۱۰ خانه در مسیر خیابان واقع شده است صاحبان آن خانه‌ها عزا می‌گرفتند، بعد شکایت می‌کردند و این طرف آن طرف می‌رفتند، زیرا شهرداری به آنها قیمت واقعی نمی‌دادند و می‌گفت چون پول ندارم قیمت پایین می‌دهم و بهانه‌های می‌آورد؛ مردم هم می‌رفتند جلوی بلدوزر می‌خوابیدند که دیوار خانه آنها را خراب نکنند، بعد هم نمی‌رفتند سند را امضا کنند، دادستان به عنوان نماینده قانونی می‌رفت و امضا می‌کرد و پول را به صندوق ثبت می‌ریختند و آن طرف می‌مرد و دیگر نمی‌رفت پول را از صندوق بردارد. آن ثبت ماند تا انقلاب شد و آیت‌الله شاهرودی آمد و اجازه‌ای گرفت و از آن پول‌ها در بانک‌های دیگری گذاشت و سود برداشت و به آنها حقوق داد. این هم یک راه است.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان اظهار داشت: زمانی بازار تبریز بحران داشت، دسترسی آتش نشانی و بارانداز نداشت خیابان‌های اطراف تبریز تبدیل به بارانداز می‌شد، دیگر نمی‌توانستیم عبور کنیم صبح تا غروب کامیون‌ها بار خالی می‌کردند؛ ۱۰ هکتار مساحت بازار تبریز به عنوان بزرگترین بنای سرپوشیده دنیاست که در حال بهره‌برداری است.

عبدالعلی‌زاده عنوان کرد: من آمدم دیوار به دیوار بازار تبریز ۱۰ هکتار زمین را زیر طرح توسعه بازار بردم که زیر آن پارکینگ‌های دو، سه طبقه ساخته شد، راهروهای با ارتفاع ۶ متری برای ورود کامیون‌ها با بار ساخته شد، تخلیه بارها، انتقال بارها با جرثقیل به طبقات بالاتر و همکف و پخش آن در بازار و سیستم آتش‌نشانی را آنجا تدارک دیدیم.

وی بیان کرد: ظرف مدت ۶ ماه ۱۰ هکتار را در گرانتران نقطه تبریز را تملک کردم پول آنها را هم از مردم گرفتم اوراق مشارکت چاپ کردم به صاحبان خانه‌ها دادم اکنون ساخته شده و تکمیل شده است، البته کمی بد سلیقه و زشت ساخته شده به عنوان مثال کف پارکینگ خوب ساخته نشده که البته مقصر من نبودم من تملک و شروع ساخت را بودم اما بقیه را دیگران ساختند و کمی کج‌سلیقگی کردند و می‌توانستند خیلی زیباتر بسازند، اما ساخته شد.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان گفت: ۱۰ هکتار در گرانترین نقطه یک شهر ظرف ۶ ماه فقط با تامل و گفت وگو انجام شد من با همه ساکنان این ۱۰هکتار نشستم و صحبت کردم در مسجد، دفتر بازار هر جا که گفتند رفتم و نشستم و صحبت کردم، متقاعد شدند و آمدند و تفاهم کردیم قیمت را هم گفتم خودتان تعیین کنید.

عبدالعلی‌زاده افزود: چند نفر هم فقیر و فقرا بودند که با ۳۰ متری که داشتند نمی‌توانستند جایی خانه بخرند و من گفتم برای آنها قیمت نزنید به ازای خانه ۳۰ متری آنها، آپارتمان ۶۰ متری به آنها دادم تهاتر کردیم و خانه آماده دادیم و همه راضی بودند.

برای همه چیز با مردم گفت‌وگو می‌کنیم

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوال دیگری درخصوص افزایش حقوق کارگران بر مبنای تورم و در مقابل حمایت از کارفرماها در برابر مشکلاتی نظیر افزایش مالیات و قطعی برق و افزایش حقوق کارگران که می‌تواند منجر به تعطیلی کارگاه‌ها ‌شود، اظهار داشت: برای همه چیز با مردم گفت‌وگو می‌کنیم. چرا برق کارخانه را قطع می کنند؟ که صدای مردم در نیاید. آیا فقط اگر مردم در گرما بمانند اذیت می‌شوند؟ این را باید با مردم صحبت کنیم که اگر برق کارخانه را قطع کنیم عملا تولید کم می شود، یا کارگرانش را اخراج می‌کند یا ناگزیر می‌شود هزینه‌ها را سرشکن کند و هزینه تولید بالا می‌رود، بنابراین برای حل این مشکل هم باید با مردم گفت‌وگو کرد.

وی با بیان این‌که قطع کردن برق کارخانه‌ها سبب کم شدن شیفت کاری کارخانه‌ها و آسیب به تولید می‌شود، تأکید کرد: این‌ها خطاهای فاحش و سوء مدیریت است که منجر به نابودی صنعت مملکت می‌شود تا مردم نگویند برق نیست!

رئیس ستاد پزشکیان افزود: چون از ظرفیت اسمی تولید برق استفاده کامل نمی‌کنیم توی سر تولید می‌زنیم ولی چند سال بعد صدای آن درمی‌آید. اما ما اینها را با گفتگو حل می کنیم اگر واقعا راه حل این باشد که نیروگاه جدید بسازیم، نیروگاه خورشیدی می‌زنیم. تا آن موقع هم حداقل کاری که می‌کنیم این است که به خطوط مستمر خاموشی نمی‌دهیم، بقیه را هم اگر خاموشی بدهیم همزمان با خانه‌ها این کار را می‌کنیم؛ تا همه احساس کنند مشکل چیست؟

پزشکیان پاکدست و کارآمد است

عبدالعلی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره ویژگی دولت پزشکیان و اینکه آیا این ویژگی قابلیت کشاندن تحریمی‌ها را پای صندوق‌های رأی دارد، خاطرنشان کرد: هر دولت خوب باید دو ویژگی اصلای داشته باشد پاکدستی و کارآمدی پزشکیان شخصا این دو ویژگی را دارد و امیدوارم دولتش هم این ویژگی را داشته باشد که دولت کارآمدی باشد و بتواند با شفافیت، پاکدستی و صداقت، با مردم همراه شود و کارها را با کمک نخبگان و کارشناسان طراحی و اجرا کنند، از سال ۵۴ که با پزشکیان هستم، این دو ویژگی را در وجود ایشان دیده‌ام. اگر بلد نباشد و یا نتواند انجام دهد همان اول می‌گوید که کار من نیست، اما وقتی مسئولیت قبول کرد به درستی انجام می‌دهد؛ امیدوارم که او بتواند دولت پاکدست و کارآمد به مردم ایران تقدیم کند.

پروژه بنزین فقط برای دولت نیست

عبدالعلی‌زاده تصریح کرد: این موضوع در شهرسازی و مدیریت شهری جدید دنیا وجود دارد در هر پروژه‌ای همه بازیگران را شناسایی می کنند و به آنها سهم و حق و حقوقشان را می دهند. پروژه بنزین فقط پروژه دولت نیست این اشتباه است. دولت یک‌طرفه گران می‌کند بعد معترض را می‌کوبد در حالی که در پروژه بنزین همه ایرانیان سهم دارند.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان عنوان کرد: باید گفت و گو شود راه‌حل‌ها با مردم بررسی شود، بعد اجازه بدهیم مردم به راه‌حل ما ایراد بگیرند وقتی با هم تفاهم کردیم محصول آن کارشناسی بعد از چکش کاری به افکار عمومی تبدیل به پروژه‌ای خواهد شد که همه از آن نفع می‌برند.

شیوه مدیریت بحران می‌سازد

عبدالعلی‌زاده بیان کرد: نوع و شیوه مدیریت است که در کشور بحران می‌سازد حتی در مورد آب همین وضعیت است. ما کشور کم آبی هستیم، اما تشنه مطلق نیستیم اما نمی‌توانیم با کشاورزان برای آب گفت وگو کنیم، زیرا دولت هیچ برنامه‌ای برای دیالوگ و گفتمان ندارد در نتیجه یکطرفه در وزارت نیرو در سازمان‌های آب منطقه‌ای و آبفاها تصمیم می‌گیرند که نیمی از آب رودخانه را به فلان جا ببرند؛ کاری ندارند که آبیاری این کشاورز بیچاره چگونه انجام خواهد شد، کشاورز می‌رود چاه می‌زند و بعد می‌آیند چاه او را هم پر می‌کنند. بازی‌های الکی به دلیل ضعف مدیریت ایجاد می شود فقط به دلیل اینکه نمی‌توانیم گفت وگو داشته باشیم. نمونه آن هم زیاد است من همه اینها را تمرین کرده‌ام که آمده‌ام پیش شما نشسته‌ام من عمرم را با کار با مردم گذرانده‌ام.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان افزود: در زمان استانداری‌ام در تبریز، تا دلتان بخواهد سد کوتاه زدم و برای روستاها آب تامین کردم و این کار را با پول خود مردم انجام دادم. آقای هاشمی رفسنجانی که خدا رحمتشان کند به منطقه آمده بود و با او رفتیم تا سد استور را در شهر میانه کلنگ‌زنی کنیم. در راه برگشت همان طور که در هلیکوپتر نشسته بود از جای خود بلند شده بود و از این طرف و آن طرف بالگرد می‌شمرد، پرسید اینها چه هستند، گفتم آب‌بند هستند، گفت اینها را چه کسی ساخته، گفتم اینها را من با کمک مردم ساختیم و برای ایشان توضیح دادم که چگونه بانک کشاورزی سازمان آب را مدیریت کردم و کنار هم قرار دادم، و بانک کشاورزی به اینها وام داد.

کد خبر 863270
منبع: تسنیم

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    3 5
    کسانی کا به پزشکیان رای دادند بدقت مطالب بالارابخوانندنکته های بسیارعجیبی دارد صرفا یک مصاحبه یا حمایت ازپزشکیان نیست امیدواریم مردم هوشمندانه تصمیم بگیرندودردام این ...های اصلاحاتی نیفتند
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    4 2
    آقا این همه دادگفتگو بامردم زدید برای بنزین چگونه با مردم گفتگو می کنید چهارتا کارسناس ازطرف خودمی آوری صحبت وبحث کنند این هم می‌شود مردم درصورتی که باید به رای بگذارید چون مسئله ملی است مردم که بیکارنیست دنبال کارشناس شماباشد ...
  • ایرانی IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    4 3
    شما هنوز نیامده فکر گرانی بنزین هستید...
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    5 0
    از همین حالا بوی نظم اقتصادی میآید.
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 1
    انشااللہ آندوسکوپی کرونوسکوپی عمل جراحی بصورت شرعی مجانی شود خدابہ اقشارضعیف کمک کند بسیارگران ھست ویزیت ومطالبی نوشتم کسانی بیمہ سلامت دارند اشتباہ نکنم بایدخودشون پول بدن
  • محمد IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    2 2
    اگر حزبی نگاه کنیم دولتهای اصلاح طلب بیشتر به مردم آسیب زدند نمیخوام بگم اصول گراها پاک هستند اما فقط چند فقره میراث این دولتهای اصلاح طلب ۱-بورس ۲-افژایش قیمت بنزین و اظهار بی اطلاعی رییس جمهور ۳-خالی کردن صندوق دولت و ...
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۰
    0 0
    آخه به چه حسابی برای طرح اقدام ملی بانک سینا باید بیست میلیون برا ارزیابی ملک بگیره و برا تمدیدش هم باز برا یک میلیارد و۴۰۰ وام مسکن دوبار بیست میلیون بگیره چیزی که دوسال پیش دو میلیون بوده یکی به روند بانکهای خصوصی نظارت کنه